Debreceni kerámia
Debreceni kerámia

Debreceni kerámia

A debreceni fazekasság írásos emlékei a XVI. század közepére nyúlnak vissza. Első céhes kiváltságukról szóló irat 1574-ből maradt fenn, amely a Kárpát-medence hasonló kiváltságlevelei között a koraiak közé számít. Ez a koránról fennmaradt irat annak a bizonyítéka, hogy jelentős számú fazekasmester dolgozott már ekkor is a városban. A legkorábbról fennmaradt edények a XVIII. század második feléből származnak. Ezek az edények már a debreceni fazekas termékek kiforrottságát mutatják mind a formavilág, mind a díszítés tekintetében.

A debreceni fazekasság virágkorának a XIX. század tekinthető. Ezekből az évtizedekből maradtak fenn a jellegzetes, nagyrészt a céhbe lépni szándékozó legények mesterségbeli tudását bizonyító mester termékek. Ezek a mestermunkák a debreceni fazekasok legnagyobb méretű és legdíszesebb edényei voltak. Ennek köszönhetően a magyar népi kerámia történetének mindig is kiemelkedő jelentőségű központja volt Debrecen. Az itt készült munkák meghatározó hatással voltak a. közép-tiszai fazekas stílusra, amely a népi fazekasság egyik legszínpompásabb megoldásait tartalmazza.

Debreceni kerámia napjainkban

Ez a virágzás az 1870-es évekig tartott, amikor szinte egyik évről a másikra megszűnt a három és fél évszázados debreceni fazekasság. Debrecenben néhány fazekas a XX. század utolsó negyedében élesztette fel a debreceni kerámiák készítését. Napjainkban is csak néhány fazekasmester az, aki őrzi és termékeivel igyekszik tovább adni a debreceni fazekasság hagyományait.

A debreceni kerámiának három eltérő stílusa (világos színű – kisebb tárgyak, vörös színű írókás tárgyak, zöld mázas domborműves kerámiák) különböztethetőek meg. A debreceni kerámia alapszíne többnyire a fehérnek és a sárgának különböző színárnyalata, de van barna és zöld alapszínű edény is. A díszítőelemek között leggyakrabban stilizált virágok szerepelnek madárral vagy emberi figurával párosítva. A díszítmények színezése az alapszíntől függően zöld, sárga, vörös, barna, ritkán kék. A saját debreceni kerámiáim is az itt megőrzött hagyományokra és azok motívumaira épülnek.